Przekazujemy do wiadomości i stosowania pismo w sprawie usuwania zwłok padłych zwierząt, w tym martwych dzików.
- Każdy kto włada nieruchomością (właściciel, posiadacz lub zarządzający nieruchomością) ma obowiązek usunąć z tej nieruchomości zwłoki zwierzęce, jeżeli się tam znajdą. Dotyczy to zarówno zwłok zwierząt gospodarskich i domowych jak i zwierząt dzikich, w tym dzików.
- Gmina ma obowiązek usuwania zwłok bezpańskich zwierząt, ale także, w ramach utrzymywania czystości i porządku w gminie, przyczyniać się do usuwania wszelkich zwłok zwierzęcych.
- Zarządcy dróg, według swoich właściwości, mają obowiązek realizować zadania z zakresu właściwego ich utrzymywania i ochrony. Mają także jako zarządcy nieruchomościami (czyli zarządzający pasami drogowymi) usuwać znajdujące się na nich zwłoki zwierzęce.
- Zwłoki zwierzęce jako produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego muszą być niezwłocznie przekazane do utylizacji. Uprawnionymi do odbioru są podmioty zarejestrowane/zatwierdzone i nadzorowane przez powiatowego lekarza weterynarii.
- Zwłoki dzików, bez względu na przyczynę padnięcia, należy zabezpieczyć przed dostępem ludzi i innych zwierząt, miejsce wyraźnie oznakować, a następnie, bez zbędnej zwłoki, zgłosić powiatowemu lekarzowi weterynarii, który pobierze próbki do badań w kierunku afrykańskiego pomoru świń (ASF). Dopiero wtedy mogą być przekazane do utylizacji.
- Dokument handlowy poświadczający przekazanie padliny do utylizacji należy przechowywać co najmniej przez 2 lata.
W przypadku niewywiązywania się z powyższych obowiązków na właścicieli, posiadaczy, zarządców nieruchomości mogą być nałożone sankcje karne.
Opracował Powiatowy Lekarz Weterynarii w Koninie- Ireneusz Szefliński